Doorsturen betalingen naar rekening vreemde valuta

CuypzCuypz Member Posts: 56
edited 2014-01-07 in NAV Dutch speaking only
Ons bedrijf heeft één zichtrekening in EURO. Aan die zichtrekening staan nog twee andere zichtrekeningen in vreemde valuta gekoppeld: USD en GBP. Deze zichtrekeningen VV hebben allemaal hetzelfde rekening- en IBAN-nummer maar ze hebben wel elk afzonderlijk hun eigen waarde, het zijn dus wel afzonderlijke rekeningen. Deze rekeningen vreemde valuta worden aangevuld op het moment dat er een gunstige wisselkoers is en gebruikt om facturen in VV te betalen.

Nu het probleem: als we een betalingsvoorstel van uit Navision doorsturen naar ISABEL met daarin een betaling in ponden (waarvoor we dus een rekening VV hebben), dan wil Isabel dat voorstel toch uitvoeren met de standaard EUR-rekening, met als gevolg dat we de wisselkoers van de dag aangerekend krijgen plus extra bankkosten, terwijl op de pondenrekening vreemde valuta de reeds aangekochte ponden staan te popelen om van eigenaar te veranderen maar straal genegeerd worden.

We hebben via Homebanking al ontdekt dat elk van die afzonderlijke rekeningnummers een suffix meekrijgt. Volgens mij is de sleutel om Isabel de juiste rekening te laten gebruiken dan ook het doorsturen van (een deel van) deze suffix, maar de vraag is waar je die info dan precies moet invullen.

335-xxxxxxx-56-011-9-000
335-xxxxxxx-56-031-9-000
335-xxxxxxx-56-861-9-000

Heeft iemand van jullie hier al ervaring mee?

Comments

  • Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Ik denk dat je kansen groter zijn bij de bank om deze vraag beantwoord te krijgen. Je kunt daar vast de technische documentatie opvragen.
  • CuypzCuypz Member Posts: 56
    Hello Mark,

    ING heb ik hierover ook al gemaild, maar tot dusver nog altijd in blijde verwachting van een antwoord. Via telefoon kreeg ik een Indische helpdeskmedewerker (vriendelijke man hoor!) die het probleem niet begreep, en na veel stiltes en 5 keer de uitleg hoe ik manueel een betaling kon invoeren in Isabel heb ik die strijd opgegeven. Bij Isabel zelf verwezen ze mij ook meteen door naar de bank.

    Maar ik dacht: ik probeer het ook even op Mibuso. Zichtrekeningen in vreemde valuta worden toch vrij frequent gebruikt in België dus de kans bestond dat iemand hier ooit al met hetzelfde in aanraking was gekomen :)
  • Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
  • CuypzCuypz Member Posts: 56
    Voor het geval iemand anders met hetzelfde wordt geconfronteerd, hieronder het antwoord van ING:
    The client is making a valid remark about the use of the multi-currency account but the only solution would be that the client is opening separate accounts
    in the actual currencies GBP or USD. I do believe this has been discussed on higher management level and concluded that the current use was the most beneficial for the client.
  • We hebben het zelfde probleem gehad.
    Men spreek hiervan spiegelrekeningen.

    1. Deze moeten door de bank in Isabel gekoppeld worden.
    2. Bij diverse banken bestaat er een tool die de isabel file omzet naat deze spiegelrekeningen
    zodoende dat deze later ingelezen kunnen worden
    3. Lukte zonder probleem.
  • malihamaliha Member Posts: 3
    Hoi

    Het wordt inderdaad lastig om dit soort situaties achteraf goed in beeld te brengen. Een creditnota kan je met "posting date" van vorig jaar boeken en met een documentdatum van dit jaar. Documentdatum wordt gebruik voor bv manen van facturen en "posting date" is de datum waar het resultaat valt.

    Ik begrijp, dat als je een report maakt dat deze 100% waterdicht zou moeten zijn. In dit geval is dat per klant niet mogelijk (misschien heeft iemand anders een idee). Hoevaak komen de gevallen die je beschreef voor? 10 keer of 100 keer?
    From beginner to experts, the JN0-660 dumps graphic tutorial and VMWARE design shows you how to create inspiring web designs. Become expert graphic designer with University of Chicago online course.
  • malihamaliha Member Posts: 3
    nice posts
    From beginner to experts, the JN0-660 dumps graphic tutorial and VMWARE design shows you how to create inspiring web designs. Become expert graphic designer with University of Chicago online course.
Sign In or Register to comment.