Options

foutief geboekte ontvangsten verwijderen ifv inkoopfacturati

tomdepoortertomdepoorter Member Posts: 65
edited 2013-08-12 in NAV Dutch speaking only
Beste

Het gebeurt af en toe bij ons dat het magazijn foutief ontvangt (verkeerd artikelnummer, verkeerde hoeveelheid, ...) en deze foutieve ontvangst goedkeurt en boekt.

Dit levert een probleem op voor onze boekhouding bij het verwerken van de inkoopfacturen.
Vaak wordt het magazijn gevraagd de ontvangst opnieuw te doen.
Deze tweede ontvangst wordt dan aan de inkoopfactuur gekoppeld,maar de eerste blijft dan "eeuwig" open staan.
Als er een aantal foutieve ontvangsten gebeurt zijn, blijft de lijst maar groeien en raakt het overzicht zoek.

Vandaar mijn vraag: kunnen deze foutieve ontvangsten verwijderd of verborgen worden?
Een idee was eenmalig alle foutieve ontvangsten te selecteren en weg te boeken aan 100% korting.
Dit beëinvloedt niet de inkoopprijs wat goed is.
Echter het aandagboek staat dan opeens vol met facturen aan 0 euro, wat natuurlijk niet proper en bovendien naar controle verdacht lijkt.

Ideëen hoe wat dit kunnen oplossen?
Een ontvangst annuleren kan niet meer, aangezien die al goedgekeurd en geboekt werd.


Mvg

Tom

Comments

  • Options
    gjvk70gjvk70 Member Posts: 60
    Beste Tom,

    Ik heb het al erg lang niet meer gebruikt, maar als het goed is, kan je op de ontvangstkaart de betreffende artikelregels selecteren en onder "Functies" de optie "Ontvangst ongedaan maken" kiezen. Is dit niet wat je zoekt?

    Mvg,
    Gerard
    Gerard van Kuijl - United - http://www.united4all.nl
  • Options
    tomdepoortertomdepoorter Member Posts: 65
    Dag Gerard


    Dat klopt.
    Ik lees nu mijn eigen post na en zie dat die eigenlijk onvolledig is.
    Mijn excuses hiervoor.


    De magazijniers slaan ook op na de ontvangst.
    Daar zit het probleem.

    Bij ontvangst, stijgt de voorraad in de ontvangstzone. bv. + 40 stuks
    Bij opslag vermindert die in de ontvangstzone bv. - 40 stuks en stijgt die in de opslagzone bv. + 40 stuks.

    Als je dan nog een ontvangst annuleert,
    daalt de voorraad in de ontvangstzone en bekom je dus een negatieve voorraad (+ 40 bij ontvangst, - 40 bij opslag, - 40 bij annulatie ontvangst)
    en blijft de voorraad in de opslagzone dezelfde.

    Veelal wordt de voorraad via artikeldagboekcorrectie in de opslagzone door een magazijnier negatief gecorrigeerd.
    Zo is het probleem logistiek opgelost (voorraad ok), maar boekhoudkundig niet (geboekte ontvangst zonder inkoopfactuur).

    Mvg

    Tom
Sign In or Register to comment.