inkoopfacturen BTW gedeeltelijk aftrekbaar boeken NAV2009 DE

snlpetisnlpeti Member Posts: 2
edited 2013-07-08 in NAV Dutch speaking only
Hallo kan iemand mij helpen met het inrichten in NAV2009 DE voor het boeken van BTW t.a.v. een drietal soorten inkoopfacturen.

Wij leveren 2 soorten diensten zijnde BTW vrijgestelde prestaties en BTW belaste prestaties. Als gevolg hiervan hebben we 3 soorten inkoopfacturen. We hebben namelijk inkoopfacturen die toegerekend worden aan de BTW vrijgestelde prestaties, inkoopfacturen die toegerekend kunnen worden aan de BTW belaste prestaties en we hebben inkoopfacturen zgn. algemene kosten die voor beide zijn.
De BTW van inkoopfacturen t.b.v. de BTW vrijgestelde prestaties kunnen we niet aftrekken. De BTW hiervan boeken we gewoon op dezelfde grootboekrekening als de kosten.
De BTW van inkoopfacturen t.b.v. de BTW belaste prestaties kunnen we gewoon aftrekken. De BTW hiervan boeken we gewoon op BTW.
De BTW van inkoopfacturen van algemene kosten kunnen we slechts aftrekken naar rato van de omzet van de BTW belaste prestaties t.o.v. omzet van de BTW vrijgestelde prestaties per periode.
Dus als de verhouding omzet BTW belaste prestaties 15% is en de omzet BTW vrijgestelde prestaties 85% is dan kan slechts 15% van de BTW van de inkoopfacturen van algemene kosten worden afgetrokken.
Echter als de verhouding omzet BTW belaste prestaties 20% is en de omzet BTW vrijgestelde prestaties 80% is dan kan 20% van de BTW van de inkoopfacturen van algemene kosten worden afgetrokken.
Hoe kunnen we de BTW van deze inkoopfacturen het beste boeken. Op het moment van boeken van deze inkoopfacturen weten we het % nog niet en dus het gedeelte van de BTW wat aftrekbaar is.

Op welke wijze kan ik dit het beste inrichten in Navision 2009 Duitse versie voor een Nederlands bedrijf? Kan ik dit het beste oplossen middels dimensies of aparte BTW productboekingsgroepen voor inkoopfacturen of op een andere manier? Zou je dan gebruik maken van een aparte BTW grootboekrekening bijvoorbeeld BTW gedeeltelijk aftrekbaar ?

Wie kan mij hiermee helpen?

Comments

  • Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Eerlijk gezegd denk ik niet dat het fair is te verwachten dat dergelijke complexe vraagstukken gratis door de community worden beantwoord.

    Dit lijkt mij een vraag voor een senior finance consultant. Als je dit verkeerd inricht achtervolgt je dat jaren en jaren.
Sign In or Register to comment.