betalingen aan Amerikaanse leveranciers (SEPA?)

gbierkensgbierkens Member Posts: 49
edited 2014-10-06 in NAV Dutch speaking only
Hi,

Hoe zouden jullie handelen in de onderstaande situatie:

Inkoopfactuur wordt ingeboekt in USD.
Bankrekening vh bedrijf is in lokale valuta (EUR)
Bankrekening van leverancier is aangemaakt met valutacode USD

Betaalvoorstel (NL localisatie) genereerd een post, maar checkt op IBAN, aangezien de transactiewijze is gekoppeld aan het exportprotocol SEPA.
Ik heb echter geen IBAN, want dit wordt in Amerika niet gebruikt. Is er uberhaupt een manier om NL telebankieren te gebruiken voor Amerikaanse leveranciers?

bvd,

Comments

  • haasdijkhaasdijk Member Posts: 2
    Beste gbierkens,
    Betreft hier een betaling in USD en daarmee geen SEPA. Het betreft hier een buitenlandoverboeking, die kun je doen via internetbankieren of internationale overschrijvingsformulieren.
    Wat heb je nodig:
    Jouw IBAN, een internationale notering van je huidige rekeningnummer (bereken je iban via www.ibanbic.nl) en de BIC (bankcode / SWIFT) van jouw bank.
    Account number van het bedrijf in Amerika + bankcode van zijn bank. Heet daar FedWire en heeft negen cijfers.
    Ik neem aan dat je bekend bent met de kosten van een buitenlandoverboeking. Wie die kosten betaalt is afhankelijk van gemaakte afspraken en van de verdeling die jij bij je betaling aangeeft.
    - OUR: jij betaalt de kosten van jouw bank en de kosten van de bank van in Amerika;
    - SHA: jij betaalt de kosten van jouw bank en de begunstigde betaalt de kosten van zijn bank. Dit is de default;
    - BEN: de begunstigde betaalt de kosten van jouw bank en de kosten van de bank van in Amerika.
    vr.gr.,
    Peter Haasdijk, Profidor
    SEPA Academy
  • gbierkensgbierkens Member Posts: 49
    Hi Peter,

    Bedankt voor je reply.

    Betekend dit dat ik in NAV voor mijn betalingen aan Amerikaanse leveranciers nog gewoon BTL-protocol kan gebruiken.
    Of is het simpelweg niet mogelijk?

    Gr. GJ
  • haasdijkhaasdijk Member Posts: 2
    Beste GJ,

    Je kunt natuurlijk even bij je bank checken maar lijkt me wel. Het betreft hier nl een gewone buitenland betalling en geen SEPA betaling.

    gr.,
    Peter
Sign In or Register to comment.